FANDOM

שיר של אש ושל קרח
Bookset Hebrew
כריכות חמשת הספרים הראשונים
משחקי הכס
עימות המלכים
סופת החרבות
משתה לעורבים
ריקוד עם דרקונים
רוחות החורף
חלום האביב
נכתב על-ידי ג'ורג' ר. ר. מרטין
כותרת מקורית A Song of Ice and Fire
תורגם על-ידי עידית שורר
שפת מקור אנגלית
ז'אנר(ים) פנטזיה אפית, פנטזיה אפלה, פנטזיה של ימי הביניים
סוג מדיה הדפסה (כריכה קשה וכריכה רכה)
ספר מוקלט
ספר אלקטרוני

שיר של אש ושל קרח (ידוע בקיצור כששאו"ק) היא סדרת ספרים מתמשכת בז'אנר הפנטזיה האפית שנכתבה על-ידי הסופר והתסריטאי האמריקאי ג'ורג' ר. ר. מרטין. מרטין החל לכתוב את הסדרה ב-1991, והספר הראשון פורסם ב-1996. למרות שתחילה תוכננה הסדרה כטרילוגיה (סדרת ספרים המונה רק שלושה ספרים), הסדרה כעת מונה חמישה ספרים שיצאו לאור; שני ספרים עתידיים להתפרסם. בנוסף, ישנן שלוש נובלות המשמשות פריקוול זמינות כעת, ועוד נובלות מתוכננות, וסדרה של פרקים באורכי נובלות מספרי אש וקרח העיקריים.

העלילה של שיר של אש ושל קרח מתרחשת בעולם בדיוני, בעיקר ביבשת הנקראת ווסטרוז, אך גם כן בתסבוכת גדולה במזרח, הנקראת אסוס. רוב הדמויות הוא אנושי, אך ככל שהסדרה מתקדמת, גזעם אחרים מוצגים, החל מהאחרים העל-טבעיים הקרים והמאיימים מהצפון והרחוק, וכלה בדרקונים נושפי אש מהמזרח, כאשר שני הגזעים נחשבו כנכחדים בסיפור. ישנם שלושה קווי התרחשויות עיקריים בסיפור: מלחמת האזרחים המתמשכת על השליטה בווסטרוז, מלחמה של כמה משפחות אצולה; איומם המתחזק של האחרים, שמתחזקים מעבר לחומה אדירה של קרח שמגנה על הגבול הצפוני של ווסטרוז; והאמביציה של דאינריז טארגאריין, בתו המגורשת של מלך שנרצח במלחמת אזרחים אחרת חמישים שנה לפני כן, לחזור לווסטרוז ולקבל את הכס החוקי שלה. ככל שהסדרה מתקדמת, קווי העלילה נהיים שזורים וקשורים זה לזה יותר ויותר.

הסיפור מסופר מנקודת מבט של גופי הנסתר (הוא, היא, הם והן) דרך עיניהם של דמויות נבחרות להן יש נקודות מבט. בסוף הספר הרביעי, נקודות המבט מסתכמות בכך שישנן 17 דמויות להן היו כמה פרקים של נקודת מבט, ו-8 בלבד להן היה פרק בודד. כמה נקודות מבט חדש הוצגו בסוף הספר החמישי, "מכינות את הקרקע" לסיפורי הספר השישי.

סיפור רקע עריכה

מוקד ההתרחשות העיקרי של סדרת שיר של אש ושל קרח הוא בשבע הממלכות של ווסטרוז, יבשת גדולה בגודל של צפון אמריקה בעלת היסטוריה עתיקה שמשתרשת שתיים עשרה אלף שנים קודם לכן. היסטוריה מפורטת חושפת איך שבע ממלכות התחילו לשלוט ביבשת הזו, ואיך שבע האומות האלו אוחדו לאחת על-ידי אאיגון הכובש מבית טארגאריין. 283 שנים בערך לאחר כיבושו של אאיגון, הטארגאריינים נתפסו במלחמת אזרחים, והמלך רוברט באראתיאון, עם גיבויים של חברו הלורד אדארד סטארק וחניכו ג'ון ארין, משתלו על כס הברזל. הספרים, שעלילתם מתחילה חמש עשרה שנים מאוחר יותר, מציגות את המתרחש בעקבות אירוע זה בשלושה קווי עלילה עיקריים, שלא מתרחשים רק בווסטרוז, אלא ביבשת המזרחית גם כן.

קו העלילה הראשון, המתרחש בשבע הממלכות עצמן, מספר את עלילותיו של מאבק רב צדדים על כס הברזל שמתפתח לאחר מותו של המלך רוברט. אחד מהטוענים לכתר הוא ג'ופרי, עם תמיכתה של אימו ושל משפחתה רבת העוצמה, בית לאניסטר. אולם, לורד אדארד סטארק, הימין של רוברט, מגלה שכל ילדיו של רוברט הם ממזרים, ובשל כך, היורש החוקי לכתר הוא האח המבוגר מבין שלושת ילדי בית באראתיאון, סטאניס. האח הצעיר והכרזימטי יותר, רנלי, טוען לכתר גם כן, מתעלם באופן פתוח לסדר הזכויות, עם עזרתו של בית טיירל העוצמתי. בזמן שהטוענים לכתר נלחמים על כס הברזל, רוב סטארק, יורשו של לורד אדארד סטארק, מוצהר כמלך בצפון, כשאנשי הצפון ובעלי בריתם בארצות הנהר רוצים להשיב לעצמם את השליטה העצמית. כמו כן, באלון גרייג'וי גם כן טוען (מחדש) לכתר העתיק לשליטתו העצמית, איי הברזל, כאשר רוצה להשיג לעצמו אי תלותיות ועצמאיות. אירוע זה, המכונה גם מלחמת חמשת המלכים, הוא קו העלילה המרכזי בארבעת הספרים הראשונים; אכן, הספר הרביעי מציג את התאוששותה של ווסטרוז מהמלחמה ואת חששותיה בפני החורף הקרב ואת מזמותיהם הפוליטיות של אלה המחפשים כוח מהתוצאות. בעקבות המלחמה, ארבעה מחמשת הטוענים לכתר הומתו, מותירים את סטאניס כשורד יחיד. כס הברזל מוחזק כעת בידיו של טומן באראתיאון, לכאורה בנו של רוברט, אך ממזרה של סרסיי גם כן. יורשתו הקודמת, סרסיי לאניסטר הודחה ונכלאה במעלה המלך. סטאניס וצבאו, לאחר שקיבלו תמיכה מהבתים הגדולים בווסטרוז, נמצאים בחומה, שם סטאניס רוצה להגן על הכתר מאיום הפלישה, ובו זמנית לקבל את אהדתם של המעוזים הצפוניים.

קו העלילה השני מתרחש בגבול הצפוני ביותר של ווסטרוז. כאן, אלפי שנים רבות לפני כן, חומה ענקית של קרח וחצץ נבנתה על-ידי עבודה וקסם גם כן בכדי להגן על ווסטרוז מפני איומם של האחרים, גזע של יצורים מיולגיים קיימים שחיים בצפון הצפוני ביותר. החומה, אורכה 300 מיילים וגובהה 700 רגל, מוגנת ומתוחזקת על-ידי האחווה המושבעת של משמר הלילה, שחובתה היא לשמור על הממלכה מפני האחרים. בזמן הספרים, האחרים כבר לא נראו במשך 8,000 שנים, ומשמר הלילה הפך למושבה של פושעים אליה מגיעים כל הפושעים ברחבי ווסטרוז: הוא בחוסר כוח, מאויש בעיקר על ידי פושעים ופליטים, עם רק מקצת אבירים או אנשים של כבוד להקשיח אותם, שמבזבז את רוב זמנו בהתעסקויות עם ה"פראים" או "האנשים החופשיים" שחיים מעבר לחומה. קו העלילה הזה מסופר בעיקר מנקודת מבטו של ג'ון שלג, בנו הממזר של לורד אדארד סטארק, כשהוא מתקדם בדרגות המשמר, לומד את טבעו האמיתי של האיום מהצפון, ואת ההכנות להגנת הממלכה, אפילו שאנשי ווסטרוז עסוקים מדי במלחמות ולא שולחים תמיכה. בסופו של הספר השלישי, קו העלילה הזה מתקשר במקצת עם מלחמת האזרחים בדרום.

קו העלילה השלישי מתרחש ביבשת אסוס הענקית המזרחית, מעבר לים הצר, ועוקב אחר עלילותיה של דאינריז טארגאריין, הנצר האחרון לבית טארגאריין שנמצאת בגלות, וגם היא תובעת לכס הברזל. הרפתקאותיה של דאינריז מציגות את יכולתה הגדלה, כשהיא הופכת מאביונה שנמכרה למצביא ברברי בנישואין שושלתיים לשליטה ערמומית וחזקה בזכות עצמה. לעלייתה סייעה לידתם של שלושה דרקונים, יצורים שנכחדו במשך המון זמן, שנולדו מביצי דרקון מאובנות שניתנו לה כמתנות חתונה. מכיוון שסמל משפחתה הוא דרקון, ליצורים אלה ערך סימבולי לפני שהם גדלו לגודל גדול מספיק בשביל שימוש ממשי. אף על פי שסיפורה מופרד מאלה האחרים על ידי אלפי מיילים, מטרתה הנכספת היא לקבל מחדש את כס הברזל.

שם סדרת הספרים, שיר של אש ושל קרח, מוזכר רק פעם אחת בכל הסדרה, בחיזיון שדאינריז רואה בעימות המלכים: "הוא הנסיך שהובטח, ושירו הוא שיר של קרח ושל אש," שדובר על ידי בן טארגאריין (כנראה אחיה הגדול המנוח של דאינריז, ראיגר טארגאריין) על בנו העולל אאיגון. מרומז על כך שיש קשר בין השיר, ההבטחה ודאינריז עצמה. זה מבוסס יותר במשתה לעורבים, כשאאימון טארגאריין מזהה את דאינריז כיורשת שהובטחה. הביטוי "אש וקרח" מוזכר גם כן בנדרי הנאמנות של האחים ריד לבראן בעימות המלכים. אולם, השיר וההבטחה לא מוזכרים שוב, והשיר עצמו נשמר בגדר תעלומה.