FANDOM

משחקי הכס
A Game of Thrones Hebrew New Edition
נכתב על-ידי ג'ורג' ר. ר. מרטין
כותרת מקורית A Game of Thrones
תורגם על-ידי עידית שורר
כריכה הוכנה על-ידי יפה נוימן
ארץ ארצות הברית
שפת מקור אנגלית
סדרת ספרים שיר של אש ושל קרח
ז'אנר(ים) פנטזיה
פורסם על-ידי ספרי באנטם (ארה"ב)
הארפר קולינס (בריטניה)
אופוס הוצאה לאור (ישראל)
תאריך שחרור מקורי 6 באוגוסט 1996
תאריך שחרור בישראל 1999 (מהדורה ראשונה) 2012 (מהדורה מחודשת)
סוג מדיה הדפסה (כריכה קשה וכריכה רכה)
ספר מוקלט & ספר אלקטרוני
מס' דפים 766 (ישראל, מהדורה ראשונה)
772 (ישראל, מהדורה מחודשת)
694 (ארה"ב, כריכה קשה)
672 (בריטניה, כריכה קשה)
835 )ארה"ב, כריכה רכה)
804 (בריטניה, כריכה רכה)
הספר הקודם
הספר הבא
עימות המלכים

משחקי הכס הוא הספר הראשון מבין שבעת הספרים המתוכננים בסדרת הספרים האפית שנכתבה על-ידי ג'ורג' ר. ר. מרטין, שיר של אש ושל קרח. הוא פורסם לראשונה בשפת המקור ב-6 באוגוסט 1996. הספר היה מועמד לפרס נבולה לשנת 1998 ולפרס הפנטזיה העולמית לשנת 1997, וזכה בפרס לוקוס לשנת 1997. הנובלה דם הדרקון המכילה את פרקיה של דאינריז טארגאריין מהספר, זכתה בפרס הוגו כנובלה הטובה ביותר לשנת 1997.

טרום עלילה עריכה

עלילת "משחקי הכס" מתרחשת בשבע הממלכות של ווסטרוז, חבל ארץ שמזכיר את אירופה של ימי הביניים. בווסטרוז, העונות נמשכות שנים, לפעמים אפילו עשורים. 15 שנים לפני פתיחת עלילת הספר, שבע הממלכות נקרעו ופנו אחת כנגד השנייה במלחמת החמס, שידועה בשם "המרד של רוברט". הנסיך ראיגר טארגאריין חטף את ליאנה סטארק, מעורר את הזעם של בית סטארק ושל הארוס שלה, לורד רוברט באראתיאון. המלך המשוגע, אאיריז השני טארגאריין, הוציא להורג את אביה ואת אחיה הבכור של ליאנה כשהם דרשו שתוחזר הביתה בבטחה. אחיה השני, אדארד סטארק, הצטרף לחבר הילדות שלו, רוברט באראתיאון, ולג'ון ארין, שהחזיק אותם כבני חסות בקן הנשרים, ויחדיו הכריזו מלחמה נגד השלטון של שושלת טארגאריין, תוך כדי הבטחת התמיכה של בית טאלי ובית ארין באמצעות שרשרת של נישואין שושלתיים (לורד אדארד נישא לקייטלין טאלי ולורד ג'ון נישא לליסה טאלי). בית טיירל העוצמתי המשיך לתמוך במלך, אבל בית לאניסטר ובית מארטל נמנעו מתמיכה, עקב עלבונות נגד ביתם שנאמרו על-ידי הטארגאריינים. שיאה של מלחמת האזרחים היה בקרב על הקלשון, כשהנסיך ראיגר נהרג על-ידי רוברט באראתיאון. הלאניסטרים סוף סוף הסכימו לתמוך במלך אאיריז, אבל בגדו בו באופן ברוטלי למדי כשבזזו את הבירה, מעלה מלך. ג'יים לאניסטר ממשמר המלך בגד ורצח את המלך אאיריז, ובית לאניסטר נשבע אמונים לרוברט באראתיאון. הטיירלים ושאר בני המלכות נכנעו, ורוברט באראתיאון הוכרז כמלך של שבע הממלכות. למרבה הצער, בזמן המלחמה, ליאנה סטארק מתה, כנראה ממחלה, זמן קצר לאחר שאחיה איתר את המגדל בו הוחזקה כשבויה; רוברט באראתיאון התחתן עם סרסיי לאניסטר במקומה, כדי לרכוש את אמוני ביתה. למרות נצחונו של רוברט, הבן הצעיר של המלך המשוגע, וייסריז, ובתו היחידה, דאינריז, נלקחו למקום מבטחים מעבר לים הצר, על-ידי עובדי משק נאמנים. אחרי המלחמה, בית מארטל בחר בדרך של בדידות, מכיוון שאחותו של הנסיך דוראן, אליה מארטל (אשתו של הנסיך ראיגר) וילדיה הקטנים נהרגו על-ידי אבירים שנשבעו אמונים לבית לאניסטר בזמן ההסתערות על הבירה. שש שנים מאוחר יותר, המלך רוברט הוכיח את החלטיותו בכך שהביס את לורד באלון גרייג'וי מאיי הברזל במרד גרייג'וי. שני הבנים המבוגרים של באלון נהרגו והבן הצעיר שלו, תיאון, ניתן לאדארד סטארק כבן חסות.

תקציר העלילה עריכה

ערך ראשי: תקצירי פרקים

ב"משחקי הכס" יש שלושה קווי עלילה עיקריים שמתפתחים ונשזרים אחד בשני. העלילה מתרחשת בשנת 298 לה"נ (לאחר הנחיתה) ונמשכת כמה חודשים.

בשבע הממלכות עריכה

אדארד סטארק, לורד ווינטרפל וריבון הצפון, מוציא להורג גבר ממשמר הלילה שבגד בשבועותיו ונמלט מהחומה, כשבניו רוב ובראן, הבן הממזר שלו ג'ון שלג ובן החסות שלו תיאון גרייג'וי נכחו. לאחר עריפת הראש, רוב מוצא זאבת בלהות מתה (הסמל של בית סטארק), שנהרגה על-ידי חיה אחרת, שהשתמשה בקרניה. אותה זאבת בלהות ילדה חמישה גורים לפני שמתה. רוב ואחיו מבקשים לשמור אותם ואדארד מסכים, בתנאי שהילדים עצמם ידאגו להם, ושלא ישאירו אותם לטיפולם של המשרתים. יש חמישה גורים, אחד לכל אחד מבניו החוקיים של אדארד סטארק: רוב קורא לשלו סער ובראן קורא לשלו קיץ, בעוד שבנותיו של אדארד, סאנסה ואריה, קוראות לשלהן ליידי וניימריה, בהתאמה. בנו הצעיר ביותר של אדארד, ריקון בן ה-3, קורא לשלו שעירון. באופן לא צפוי, ג'ון מוצא גור שישי שוכב רחוק מהשאר: גור לבקן בעל פרווה לבנה ועיניים אדומות. ג'ון מאמץ אותו לעצמו וקורא לו אוב.
המלך רוברט באראתיאון מגיע לווינטרפל עם הרבה משרתים וחצר המלכות, כולל את אשתו, המלכה סרסיי מבית לאניסטר וילדיו: ג'ופרי, מירסלה וטומן. האח התאום של המלכה, סר ג'יים לאניסטר ממשמר המלך, ואחיהם הקטן טיריון, השימדון (כך נקרא בשל גמדתו), גם מלווים את החבורה. רוברט מבקש מאדארד להיות ימין החדש של המלך לאחר מותו של הימין הקודם, לורד ג'ון ארין. אדארד מסכים ונוסע דרומה עם בנותיו סאנסה ואריה, מותיר את קייטלין, רוב, בראן (שנמצא כעת בקומה לאחר נפילה קטלנית מחלון) וריקון בווינטרפל. ג'ון שלג בוחר לנסוע צפונה לחומה ולהצטרף למשמר הלילה, ואליו מצטרף טיריון, שלהוט לראות את המבנה האגדי בעצמו.
קייטלין סטארק מבינה מאחותה ליסה ארין (אלמנתו של לורד ג'ון ארין) שהלאניסטרים רצחו את ג'ון ארין. אחרי שאדארד נוסע דרומה, ניסיון התנקשות בחייו של בראן נעשה, ניסיון שמסוכל על-ידי זאב הבלהות שלו, קיץ. קייטלין מבינה שבראן כנראה ראה משהו ונדחף מהחלון בכוונה, ושהכביכול רוצחים מנסים לכסות את עקבותיהם. היא מגיעה למעלה מלך דרך הים, וחבר הילדות שלה, פטיר "אצבעון" באיליש, אומר לה שהפגיון שניתן למתנקש נראה לאחרונה בבעלותו של טיריון לאניסטר. לאחר שהגיעה צפונה שוב, קייטלין ומשרתיה נתקלו בטיריון לאניסטר במקרה בפונדק (כשחזר דרומה מהחומה) ולקחו אותו בשבי לקן הנשרים, שם ליידי ליסה ערכה לו משפט. לרוע המזל, טיריון בוחר במשפט קרב, והאלוף שלו, שכיר חרב בשם ברון, זוכה במשפט למענו.
בעיר הבירה, מעלה מלך, אדארד חוקר את מותו של ג'ון ומתוודע לכך שג'ון ארין ואחיו של המלך רוברט, לורד סטאניס באראתיאון, גילו ששלושת ילדיו של רוברט הם בעצם תוצר של גילוי עריות בין המלכה סרסיי ואחיה התאום ג'יים. הוא דוחה את הצעתו של אחיו השני של רוברט, רנלי, שיציב שמירה על סרסיי, ומציע לסרסיי רחמים בכך שמייעץ לה לברוח. המלך רוברט מת מתאונה שקרתה במהלך מסע ציד, והבן הבכור של סרסיי, ג'ופרי, מוכתר כמלך לפני שאדארד יוכל להעביר את הכתר לסטאניס באראתיאון, היורש האמיתי של רוברט. כשאדארד פועל נגד ג'ופרי, אצבעון בוגד בו. אדארד חותם בעל כורחו על וידוי שקרי בבגידה למען חייהן של סאנסה ואריה ולמען הסיכוי לחיות חיי גלות בחומה. במקום, ג'ופרי מוציא את אדארד להורג באופן אכזרי. בזמן שסאנסה מוחזרת תחת שמירה, אריה מצליחה לברוח בעזרתם של מורה הריקוד שלה - סיריו פורל - ושל יורן, סוכן מגייס של משמר הלילה.
מלחמת אזרחים, שמאוחר יותר תיקרא "מלחמת חמשת המלכים", מתפרצת. רוב סטארק מוביל צבא של אנשי צפון לארצות הנהר כדי לתמוך בלורד הוסטר טאלי, שכוחותיו נמצאים תחת מתקפה של לורד טיווין לאניסטר, שנגרמה מכיוון שקייטלין לקחה את טיריון כשבוי. נהרן, טירתו של בית טאלי, נמצאת תחת מצור. הצבא הנוצר אותה נמצא תחת פיקודו של ג'יים לאניסטר, בזמן שלורד טיווין מחזיק צבא גדול דרומה מהקלשון, כדי למנוע את התקדמותו של רוב. באופן לא צפוי, רוב זוכה בתמיכתו של בית פריי בזכות הסכמתו לנישואין שושלתיים. זה מאפשר לו לנתק את חיל הפרשים שלו ולחצות את המזלג הירוק בזמן שחיל הרגלים שלו ממשיך לקלשון תחת פיקודו של רוז בולטון, אחד מנושאי הדגל של רוב. טיווין, לאחר שהצטרף אליו טיריון החופשי (שזכה בתמיכתם של שבטי ההרים מהבקעה), מביס את חיל הרגלים של סטארק לפני שהבין שרוב הערים עליו. זמן קצר לאחר מכן, כוחותיו של רוב מפתיעים ולוכדים את ג'יים לאניסטר לפני שמנצחים את צבא לאניסטר ביער הלוחש מחוץ לנהרן. טיווין נוסג למבצר הקרוב, הארנהל, ופוקד על טיריון ללכת למעלה מלך ולייעץ למלך ג'ופרי, ולשמש לו ימין המלך בשמו של טיווין.
לורד רנלי באראתיאון בורח דרומה ממעלה מלך אל רמות גנים, מעוזו של בית טיירל העוצמתי, ושם מוכרז המלך של ווסטרוז בתשואות, והופך להיות המלך השני במלחמת חמשת המלכים. רוב סטארק הופך להיות השלישי, כשהוא מוכתר כמלך בצפון ושל הקלשון על-ידי כל נאמני בית סטארק ובית טאלי.

בחומה עריכה

באדמות שמעבר לחומה, שלושה סיירים ממשמר הלילה נתקלים בגופות שחוטות של פראים. סר וואימר רויס מתעמת מול כמה יצורים מקרח, "האחרים" האגדיים. הוא נלחם באחד, אך נהרג. האיש השני, וויל, חוקר את הגופה של רויס, וזאת קמה לתחייה וחונקת אותו. השלישי, גארד, מבועת ממה שראה עד כדי כך שהוא בורח דרומה לחומה ומעבר לה. הוא העורק שמוצא להורג בשל בגידה על-ידי אדארד סטארק בפרק הראשון של הספר.
כשאבא שלו הולך למעלה מלך, ג'ון שלג מחליט להצטרף למשמר הלילה ומגיע צפונה יחד עם דודו בנז'ן סטארק, הסייר הראשון של המשמר. בחומה, הוא מגלה שהמשמר מוצף בבעיות. מלך-מעבר-לחומה חדש קם באדמות הצפוניות הרחוקות ומנסה לאחד את הפראים תחת דגלו. האיש, מאנס ריידר, היה פעם אח במשמר לפני שנמלט והצטרף לפראים. ג'ון גם מגלה שלמשמר חסר כוח אנוש, ושהוא מכיל בקושי אלף גברים שאמורים לכסות שלוש מאות מילים של החומה, ושאותו כוח אנוש שקיים מורכב מרוצחים, אנסים וקרימינלים שהעדיפו את החומה על פני הוצאה להורג או שבי. כמה זמן לאחר הגעתו של ג'ון, בנז'ן נעלם בזמן שסייר מעבר לחומה.
ג'ון והגברים הצעירים האחרים נופלים קורבן להתעללויותיו של אליסטר תורן, אבל ג'ון רוקם מזימה נגדו. ג'ון זוכה בחברותם של סאמוול טארלי, נער פחדן אך אינטליגנט מהמישורים הפוריים, ושל המלומד אאימון. ג'ון מופתע לגלות שאאימון הוא טארגאריין, דוד-רבא של המלך המודח - המלך המשוגע אאיריז השני - והאיש הזקן ביותר החי בווסטרוז.
את הלורד המפקד של משמר הלילה, ג'אור מורמונט, תוקפת גופה שחזרה לחיים בפתאומיות. ג'ון שורף את הרפא, ובכך מציל את חייו של מורמונט. מזועזע, מורמונט מחליט להוביל את המשמר מעבר לחומה כדי לבחון את כוחו של מאנס. למרות שהחדשות על מותו של אביו ומלחמתו של אביו גרמו לג'ון לפקפק במקומו במשמר, הוא מחליט שמקומו הוא אכן שם.

במזרח עריכה

בעיר החופשית פנטוס, הפרנס איליריו מופאתיס והנסיך הגולה וייסריז טארגאריין מתכננים להשיא את האחות בת ה-13 של וייסריז, דאינריז, לחאל דרוגו מהדותראקי. דרוגו עומד בראשם של ארבעים אלף פרשים לוחמים, בהם וייסריז מתכנן להשתמש במטרה לכבוש מחדש את ארצו מולדתו בחזרה מהחמס רוברט באראתיאון. בין מתנות החתונה נמצאות שלוש ביצי דרקון מאובנות, שניתנו מאיליריו. באופן לא צפוי, דאינריז ודרוגו התאהבו בזמן שטיילו מזרחה לארצות העשב הרחבות של הים הדותראקי, ודאינריז מתעברת וברחמה מתפתח בן, לו תכננו לקרוא ראיגו, על שם האח המנוח שלה. סר ז'ורה מורמונט, הבן של הלורד המפקד של משמר הלילה ואביר שהוגלה מווסטרוז כי סחר בעבדים, מצטרף לפמלייתו של ווייסריז כמייעץ על המצב הנוכחי של שבע הממלכות.
וייסריז מתעצבן מכיוון שהוא חושב שזמן ההמתנה לפני שדרוגו יפלוש לווסטרוז הוא ארוך מדי, ומכיוון שהיה שתוי ולא הפעיל את שיקול דעתו, העליב את דרוגו בפומבי. דרוגו מחליט להכתיר אותו בו ברגע - עם זהב מותך. דאינריז מחליטה להמשיך את משימתו של אחיה ולהשיב לה את כס הברזל, אבל דרוגו עקשן עם ירח חייו כמו שהיה עקשן עם המלך האביון. היוצרות מתהפכות כשמתנקש ווסטרוזי, בשירותו של המלך רוברט, מנסה להרעיל את דאינריז ואת בנה; דרוגו הזועם מסכים לפלוש לווסטרוז, אבל בזמן פשיטה על לאזארין השלווה שבזכותה יממנו את הפלישה, דרוגו נפצע במהלך קרב עם חאל מורד. דאינריז מאבדת את דרוגו ואת הבן שלה עוד לפני שנולד בגלל התחבולה של מכשפה לאזארינית, אותה היא שורפת במדורת הלוויה של דרוגו. דאינריז הרגישה מוקדם יותר את הביצים וגילתה שהן חמות למגע שלה, אך לא למגע של אף אחד אחר, ומיקמה אותן במדורה קטנה, וחשבה שהלהבות גרמו למשהו בביצים לחיות. בזמן שהמכשפה נשרפת, היא מיקמה את הביצים באש הלוהטת. באופן לא ייאמן, הביצים בקעו, ודאינריז פרי-סער מבית טארגאריין הופעת לאימא של שלושת הדרקונים הראשונים שהעולם ראה מזה 160 שנים.

דמויות עיקריות עריכה

כל הספרים בסדרה עובדים לפי שיטה בה כל פרק מתרכז בדמות אחת בנקודת מבט מוגבלת בצורת גוף שלישי. לכן, רשימת הפרקים של הספר תהיה משהו בסגנון של: "בראן", "אדארד", "דאינריז", "קייטלין", "אדארד", "טיריון" וכו', כשהסיפור עובר בין קווי העלילה של הדמויות הראשיות.

הספר "משחקי הכס" מסופר דרך העיניים של 8 דמויות קשורות להן נקודת מבט, ואחת מנותקת בפתח הדבר.

רמיזות/אזכורים לעבודות אחרות עריכה

אחד מניסיונותיו הראשונים של מרטין בכתיבת סיפור פנטזיה היה "האלים האפלים של קור-יובאן"[1], שמעולם לא פורסם. שני הגיבורים של הסיפור הקצר הם הנסיך הגולה "ר'הלור מראוג" והמלווה השחצן הקולני שלו, "ארגילאק השחצן". בהמשכון הנטוש, ארגילאק מצטוות לבארון, "הלהב המדממת של אימפריית דותראק", כדי לקטול את השדים המכונפים שהרגו את הסבא של בארון, באריסטן הנועז. הרבה מהשמות הללו מופיעים ב"משחקי הכס": ר'הלור הוא האל אליו סוגדים במזרח (אף על פי שלא ננקב שמו עד "עימות המלכים"); ארגילאק השחצן היה מלך הסערה האחרון שהודח על-ידי הטארגאריינים; אימפריית דותראק הפכה לפרשי סוסים דותראקים במישורים המזרחיים; ובאריסטן הנועז הפך להיות סר באריסטן סלמי ממשמר המלך. מרטין מכסה את המקור של הדמויות ושל השמות בחיבור שלו "יורשי טירת צב" ב"שירי חלומות: ר.רטרוספקטיבי".

משמעות ספרותית וביקורות עריכה

  • וואגנר, ט.מ. Reviews.Net (באנגלית)
  • סיידמן, ג'יימס Site (באנגלית)
  • סילבר, סטיבן ה. World (באנגלית)

פרסים ומועמדויות עריכה

  • לוקוס - הרומן הטוב ביותר (פנטזיה) (זכייה) - 1997
  • פרס פנטזיה עולמית - הרומן הטוב ביותר (מועמד) - 1997
  • הוגו - הנובלה הטובה ביותר (עבור "דם הדרקון") (זכייה) - 1997
  • נבולה - הרומן הטוב ביותר (מועמד) - 1997
  • פרס איגנוטוס - הרומן הטוב ביותר (זר) (זכייה) - 2003

עבודות נגזרות עריכה

ערך ראשי: עבודות נגזרות

הרומן משמש לכמה פריטי-בת המבוססים עליו, כולל את הסדרה מבית HBO, משחק קלפי החלפה, משחק לוח ומשחק תפקידים.

התייחסויות עריכה

  1. תרגום חופשי